Aktivitetsserie: en skog för alla

Välkommen till en serie av omväxlande aktiviteter om skogen i Kungbacka och omnejd under oktober månad.

Aktiviteterna organiseras av Naturum Fjärås Bräcka om inget annat anges. För en komplett samling av aktiviteter se här: En skog för alla. Nedan ett axplock av spännande aktiviteter:

Söndag 1 oktober klockan 11 på naturum Fjärås Bräcka: Livet i veden
Följ med på en guidning för stora och små nyfikna där vi tittar närmare på livet i veden och på biologisk mångfald kopplat till död ved. Vi undersöker livet i veden med lupp och förstoringsglas.

Onsdag 11 oktober klockan 18 på Biostaden Kungsbacka: Ekens Rike
Eken är kungen bland träd och en symbol för kraft och ett långt liv. Det mäktigaste trädet på våra nordliga breddgrader, som av många förknippas med hopp om livet för framtida generationer. Men eken är inte bara en symbol, för mängder av djur är det den plats de kallar sitt hem. Dokumentär i regi Laurent Charbonnier. Ej tal.

Lördag 14 oktober klockan 11-15 på naturum Fjärås Bräcka: Vandring mellan Äskhult och Naturum
Vandringen är på ca 10 km och följer Hallandsleden mellan Äskhult och naturum. Vi tittar på olika ekosystem längs vägen tillsammans med kommunekologen.

Måndag 16 oktober: Skogsdag med Mölndals Naturskyddsförening (Del 1 14.00-16.00, Del 2 18.00-20.00)
Varmt välkommen till Mölndals Naturskyddsförenings skogsdag måndagen den 16e oktober 2023. Vi bjuder in till ett rejält skogligt kunskapslyft med två program under dagen. Program 1 har fokus på aktuella frågor inom skogsförvaltning. Kan ett rationellt skogsbruk och biologisk mångfald samexistera – i så fall hur? Vi riktar oss framförallt till alla er som berörs av skogsfrågor i professionen som skogsägare, entreprenörer, förvaltningstjänstemän, studenter och politiker.

Föreläsningar med bland andra Sebastian Kirppu en av Sveriges främsta beskyddare av naturskogen och flera andra. Klicka här för hela programmet.

Onsdag 18 oktober klockan 18 på Biostaden Kungsbacka: A tale from the woods
I filmen får du höra berättelser från skogen, där olika människor pratar om och visar oss vad deras förhållande till skogen är. Det finns praktiska råd för ekologiska alternativ till kalhygge, det finns vetenskapliga bevis för vad kalhygge gör, det finns en politiker som använder poesi för att förmedla sitt budskap och det finns naturbilder från en man som bor stora delar av året i skogen, och det håller alltid hans kamera nära.

Torsdag 19 oktober klockan 18 i kulturhuset Fyren: Föreläsning – Hyggesfritt skogsbruk i Göteborg, hur och varför?
Xavier de Maupeou, planeringsledare för skogsförvaltning i Göteborgs stad berättar om hur Göteborgs stad arbetat med att ställa om till hyggesfritt brukande, bakgrunden till att man valt denna brukningsmetod och hur det går till i praktiken. Skogsbiologen Sebastian Kirppu berättar om betydelsen av trädkontinuitet för skogens naturvärden och hur växt- och djurliv påverkas av olika sätt att bruka skogen.

Söndag 22 oktober klockan 11-13 på naturum Fjärås Bräcka: Svampar – skogens nätverkare
Följ med på en guidning i svamparnas värld. Svampar är fantastiska och mycket märkliga. De lever som symbioter och parasiter. De klara extrema förhållanden och är bland världens största och minsta organismer som kopplar samman skogar i stora nätverk. Vi tittar närmar på svampar och deras roll i skogens nätverk, undersöker vilka arter vi kan hitta.

Torsdag 26 oktober klockan 18 i kulturhuset Fyren: Kunsgsbacka kommuns skogsinnehav

Kungsbacka kommun berättar om den skog som kommunen äger och bjuder in till samtal om förvaltningen av skogen och om skogens framtid. Det blir diskussion om de olika värden som samsas i skogen och om hur man kan tillgodose så många intressen och behov som möjligt. Diskussionerna blir grunden för arbetet med att ta fram en strategi för kommunens skogsägande.

Frågor som kan bli aktuella:

• Samverkan med andra markägare
  • Brukningsmetoder