Slåttergille i Torkelstorp

Här följer en liten rapport med bilder från vår slåttergille i Torkelstorp:

Torsdagen den 5 augusti firade vi ängens dag med den årliga slåttern på vår äng i Torkelstorp. I över 30 år har Kungsbackas Naturskyddsförening slagit ängen under sommaren för att bevara t.ex. orkidéen ängsnycklar. I strålande solsken slogs ängen och bjöd på en del arter att beskåda, bl.a. ängsvädd, nysört och getingspindeln.

Det traditionella jordbruket, där ängar slogs med lie för att skörda hö gav unika möjligheter för många växt- och djurarter. Dagens moderna jordbruk lämnar ingen plats för dessa arter och hotar denna naturtyp med alla dessa arter. Överflöd av näringsämnen i marken är en annan anledning varför denna artrika naturtyp håller på att försvinna i Sverige.

Därför är det viktigt att fortsatt slå vissa ängar på traditionellt vis med lie och sedan forsla bort gräset för att minska näringen i marken.

Hälsningar,

Din lokala Naturskyddsförening