Circular monday

#Circular Monday, 23 november

White Monday är tillbaka i år som vanligt, måndagen innan Black Friday, men fr.o.m i år heter den #Circular Monday.

White Monday startade 2017 som en motrörelse till Black Friday. Men eftersom cirkulär ekonomi är vad vi vill främja, tycker vi Circular Monday är ett bättre namn. Vi vill lyfta fram och inspirera personer och företag att gå över från linjära ”slit och släng” -affärsmodeller (eller nuförtiden ”köp och släng”, då vi inte ens hinner slita) till cirkulära modeller. Det är faktiskt möjligt för de flesta företag att erbjuda lagning, hyrtjänster och återbrukade produkter. Det nya namnet indikerar att företag och hållbarhet kan gå hand i hand, att det inte är svart eller vitt. Vi måste alla bara vara lite smartare, så kan alla ingå i vårt gemensamma nya moderna kretslopp!

Vad är cirkulär ekonomi?
Istället för att tillverka, köpa, använda och sedan slänga sakerna, utnyttjar man i en cirkulär ekonomi allt som man tillverkat så länge det går. När sakerna är förbrukade återanvänds och återvinns så mycket som möjligt om och om igen – allt för att tära mindre på jordens resurser och mindska vårt avfall. Ett modernt ord för kretslopp helt enkelt. Vi kan alla bidra genom att göra medvetna val i vardagen!

Kolla även under fliken “Hållbarhet” här på NSF´s hemsida. Där har vi listat verksamheter i Kungsbacka som gör det enklare för  Kungsbackabon att leva cirkulärt och hållbart.

Listan är en början till den smarta karta som vi tillsammans med kommunen håller på att utarbeta. Andra kommunen, såsom Göteborg och Karlstad har redan en (www.smartakartan.se). Hjälp gärna till att fylla på listan genom att skriva till oss och tipsa om fler cirkulära verksamheter.

Mvh,
Naturskyddsföreningen i Kungsbacka