TYCK TILL OM KUNGSBACKAS NYA ÖVERSIKTSPLAN

Tyck till om den nya översiktsplanen i Kungsbacka!

Kungsbacka kommun har tagit fram ett förslag på ny översiktsplan som nu finns ute för samråd. Det innebär att kommuninvånarna kan inkomma med synpunkter på hur vi ska forma vårt framtida Kungsbacka.

Följ länken till översiktsplanen här

Kommunen skriver: ”År 2050 kan vi bli 130 000 invånare i Kungsbacka kommun. Hur ska vi bo och hur ska vi utveckla vårt samhälle? Vilka områden vill vi bevara?”

Nu har vi i Naturskyddsföreningen en viktig uppgift att granska och kommentera översiktsplanen, och därmed påverka hur kommunen ska utvecklas i framtiden. Ju fler vi är som tycker till, desto bättre remissvar kan vi skicka in. Inte minst gäller det att betona hur viktigt det är kommunen planerar för ett hållbart Kungsbacka.

Skicka in dina synpunkter senast 5 augusti 2020 till kungsbacka@naturskyddsforeningen.se, så tar vi med dem i vårt gemensamma remissvar.

Vi ser fram emot att få ta del av dina synpunkter!
Styrelsen i Naturskyddsföreningen i Kungsbacka

1 thoughts on “TYCK TILL OM KUNGSBACKAS NYA ÖVERSIKTSPLAN

1. Jag bor på Varla och är ofta i Varlaskogen. Skogen är välbesökt av människor från alla åldrar, familjer, ungdomar, joggare, förskolegrupper, pensionärer, hundägare, och för den som vill få litet lugn och ro i naturen på nära håll. I översiktsplanen föreslås det att man skall låta mark från Varlaskogen tas för byggnationer. Det skulle innebära en allvarlig utveckling till skogens nackdel. Beakta konsekvenserna för människor om Varlaskogen inte får vara en skog utan exploatering.