Välkommen till Naturskyddsföreningen i Kungsbacka 2019!

Naturskyddsföreningen i Kungsbacka fyller 50 år under 2019 vilket vi kommer uppmärksamma under året. Årets arbete har varit mångfacetterat där lokalkretsen av Naturskyddsföreningen fyller en viktig funktion i många avseenden vilket bl.a. märks på alla yttranden som föreningen lämnat i samband med olika planerade exploateringar runt om i kommunen. Vi minns bl.a. Kammarberget och den planerade bergtäkten som vi kraftigt bidrog till att förhindra så sent som 2012. Nu är den återigen aktuell igen med en ny ansökan från en annan exploatör och vi behöver ånyo samla oss för att bemöta dessa planer. Ett annat exempel är den planerade utfyllnaden av en våtmark/mosse vid Klovsten där vi yttrat oss och bidragit till att ärendet har återsänts till sökanden efter det att vi bl.a. påtalat det bristfälliga underlaget i ansökan. Utgångsläget för oss här har varit att vi behöver fler våtmarker och inte förre sådana, både lokalt och nationellt.

Dessa och många andra saker som händer i vår kommun kräver en stark och aktiv lokalkrets av Naturskyddsföreningen. Befintliga styrelse utgörs av sex engagerade personer men vår tid och kraft räcker inte alltid till! Tycker du att det är viktigt att det inom kommunen finns en kraft som bevakar naturen och miljön behövs fler som engagerar sig. Kontakta någon i styrelsen för möjligheten att konkret delta i Naturskyddsföreningens viktiga arbete på lokal nivå. Stora som mindre stora insatser behövs!